ANKSIOZNOST kao veliki problem kod mladih danas: Kako je prevazići?

Alo! Studenti

19:20

Studentski život 0

Iako se čini da, usled celokupne situacije sa pandemijom, anksioznost nije više u centru pažnje, pogrešno bi bilo pomisliti (pa i zaključiti) da anksioznost nije bolest današnjice

ANKSIOZNOST kao veliki problem kod mladih danas: Kako je prevazići?
Shutterstock

Štaviše, ova situacija samo je povećala verovatnoću da se anksioznost razvije i doživi svoju punu ekspanziju u periodu nestalnosti i neizvesnosti. Zapravo, ova čitava situacija upravo hrani temelje anksioznosti i čini da ona bude rasprostranjenija nego ikad. Zbog toga – ukoliko se trenutno boriš sa anksioznošću, dobrodošao u klub i hajde da vidimo šta je ona i kako možemo da je rešimo! 

Najprostije rečeno, psiholozi anksioznost definišu kao nedefinisani strah ili strepnju. Narodski rečeno, reč je o onom „predosećaju da će se nešto ružno desiti“. I u ovom slučaju ne govorimo o klasičnom strahu koji svi poznajemo kao psihološku reakciju nervnog sistema na realnu opasnost. Kod anksioznosti govorimo o psihološkoj reakciji nervnog sistema na nejasan doživljaj pretnje ili opasnosti ili, usled intenzivnog doživljavanja anksioznosti, govorimo o anksioznom poremećaju ličnosti. 

Stres i anksioznosti mogu nekada da nam koriste, kada se naše telo u neizvesnim situacijama bori sa okruženjem. Problem se javlja kada oni „izmaknu kontroli“.

Mnogi će ti reći da ne treba toliko da se brineš i da bi možda trebalo da popričaš sa stručnim licem. To su dobri saveti, ali nismo svi spremni na ta dva, naizgled laka, a zapravo izuzetno velika koraka. I zato, u nastavku se nalazi 10 saveta koje možeš da učiniš za sebe kako bi se izborio sa anksioznošću, a koje nećeš naći u popularnim novinskim člancima:

Uzmi koliko god ti je vremena potrebno

Stani! Nisi dobro. Sjajno je što si prepoznao da nešto nije u redu i to je potpuno u redu.

Nećeš izaći iz kuće ako ti je prazna baterija na telefonu, zašto bi onda nastavio normalno, kad su tvoje baterije prazne? Napravi pauzu da napuniš svoje baterije i vratiš se u balans. I da, ne postoji univerzalan odgovor koliko je vremena dovoljno. Dovoljno je onoliko vremena koliko ti osećaš da je dovoljno.

Isključi grižu savest

Prestani da razmišljaš o tome kako ne radiš ništa, a trebalo bi da uradiš ovo, ovo i ovo. I odmor je sastavni deo uspešnog posla, to će ti reći svaka istinski uspešna i ispunjena osoba. Svet neće stati ako uzmeš vreme da se odmoriš, ali će stati tvoj ako radiš nešto u čemu osećaš da gubiš sebe. 

Nauči da kažeš "Ne"

Nemoj da se izvinjavaš što se ne osećaš dobro, što želiš da budeš sam, što nemaš snage da daš svoj pun kapacitet ili čak ni deo toga. Na kraju krajeva - ne možeš da daš ono što nemaš. Ljudi kojima značiš i koji ti žele dobro će razumeti i biće uz tebe.

Osvesti momenat

Prestani da razmišljaš o onome šta će biti sutra. Ti ne znaš šta će biti sutra. Stvari koje zamišljaš se još nisu desile, a šanse da se dese ili ne dese su 50/50. Dešava se ovo što živiš trenutno dok čitaš ove reči. Kako se sada osećaš? Nije bitno šta je bilo ni šta će biti, samo ono što se dešava sada. U svakom minutu osvesti trenutak i budi prisutan u njemu i lepim stvarima koje ti trenuci nose. Skoncentriši se na disanje, ti imaš moć da kontrolišeš njega, a ne ono tebe. 

Čitaj o iskustvima drugih

Pronađi iskustva drugih ljudi koji se bore sa ovim problemom ili su ga prevazišli. Pogledaj u kojim segmentima se pronalaziš i šta je ono što je kod njih bio „okidač“ da premoste ovaj težak period. Verovatno ćeš osetiti najviše razumevanja u razgovoru sa ljudima koji su se borili sa istim problemom ili čitajući iskustva onih sa kojima možeš da se poistovetiš.

Posveti vreme onome što ti prija

Anksioznost jako voli našu unutrašnju potrebu da nastavljamo istim tempom, iako su okolnosti drugačije. Isključi se iz aktivnosti koje ne čine da se osećaš dobro, a to vreme posveti onome što istinski želiš. Želiš da spavaš? Spavaj! Želiš da ceo dan provedeš sa kućnim ljubimcem? Samo napred! Želiš da čitaš knjige i gledaš filmove koji su se nakupili jer nikada nisi imao vremena? Nikada nije bio zgodniji trenutak za to, nego sada.

Uključi fizičku aktivnost

Možda osećaš kao da nemaš snage da izađeš iz kuće i odeš na trening ili u šetnju, ali fizička aktivnost će ubrzati tvoj organizam, osetićeš pozitivan umor i izbacićeš negativnu energiju iz sebe. Nadglasaj taj pokvareni glas iz podsvesti koji ti govori „ne mogu, mrzi me“ i ustani iz kreveta makar na 15 minuta.

Spavaj minimum osam sati

Odmaraj. Iscrpljenost i umor samo pogoršavaju anksioznost. Kada osetiš da ti je potreban san, lezi da spavaš. Ukoliko možeš, nemoj da navijaš alarm. Sve će i onako biti na svom mestu kada se probudiš. 

Provodi vreme sa ljudima koji ti prijaju 

Nemoj da ideš na mesta na koja ne želiš da ideš i da se družiš sa ljudima sa kojima se ne osećaš dobro. Provodi vreme sa ljudima koji čine da se osećaš bolje i koji uvek znaju kako da ti izmame osmeh.

Pričaj o svom problemu

Ne treba da osećaš stid zbog problema sa kojim se nosiš. Prema nekim istraživanjima, čak 30% mladih u nekom momentu života biju bitku sa anksioznošću. Zaista, veliki broj ljudi koje poznaješ, takođe ima veći ili manji problem sa time. Otvori se (koliko osećaš da možeš). To može biti sa prijateljima, roditeljima, partnerom ili sa stručnim licem. Možda neko zna ili vidi nešto što ti ne vidiš. Daj šansu dragim ljudima da ti pomognu. Na kraju krajeva, oni su ti koji uvek žele da te vide ponovo nasmejanog i srećnog. 

Konačno, važno je da shvatiš da je ovo stanje trenutno i da te ono ne definiše kao osobu. Biraj reči i nemoj biti grub prema sebi. Skroz je u redu da se u nekim trenucima osećaš slabije, ne tako produktivno i prazno. To ne znači da si slab, lenj ili totalni promašaj. Naprotiv - ovaj period će ti jednog dana biti lekcija kroz koju ćeš upoznati i one krhke delove sebe, koje možda ne bi spoznao u drugim okolnostima. A priznaćeš - nisi ni znao da si toliko jak, zar ne? 

Komentari (0)

Loading