Da li ste nekad isprobali ČPČPP metodu učenja? Rezultati neće izostati

Alo! Studenti

11:00

Studiranje 0

Svako od nas ima određenu metodu i način učenja

Da li ste nekad isprobali ČPČPP metodu učenja? Rezultati neće izostati
unsplash

Metode učenja su mnogobrojne i nije retkost da se student jako dugo “traži” tj, eksperimentiše s raznim metodama koje će mu najviše odgovarati.

Pisali smo o raznim metodama, a danas ćemo vas upoznati sa ČPČPP metodom.

Šta je ČPČPP metoda?

Metoda ČPČPP predstavlja racionalno učenje, a sastoji se od:

Č = čitati površno pre fokusiranog čitanja,
P = pitati se koji je deo gradiva bitan,
Č = čitati svesno koristeći vid i pamćenje,
P = pamtiti pročitano vlastitim rečima,
P = ponavljati zapamćeno nakon nekoliko sati ili nekoliko dana.

Početniku ovaj postupak može izgledati naporan i dugotrajan. Činjenica je kako mora proći neko vreme da se čovek preusmeri i odbaci stare navike čitanja. Ova metoda je više puta istraživana. Učenici i studenti koji su učili po metodi ČPČPP postizali su puno bolji uspeh od onih koji su učili po svojim navikama.

KORAK: Č = Čitati na brzinu

Rezultat letimičnog čitanja je dobiti najbolji mogući pregled pre prelaska na detalje. Možda znaš za priču o čoveku koji posećuje nepoznati grad i prvo se penje na toranj kako bi ga odozgo pogledao i upoznao. Pritom prvo opaža uočljive građevine, kao što su crkve, šire ulice i druge specifičnosti kako bi kada izađe na ulicu lako mogao odrediti gde se nalazi.

Kako steći takav pregled materijala za čitanje? Površno iščitavanje pruža ti uvid u to kako je knjiga ili gradivo koncipirano. Pročitaj predgovor i saznaj zašto je knjiga napisana. Na kraju svakog poglavlja često je dat sažetak. Taj sažetak je mudro pročitati na početku.

pixabay
 

Ako ti ovo nije dovoljno kako bi stekao utisak, ‘preleti’ po gradivu. Čitaj naslove i uvodne pasuse. Ako se u tekstu nalaze tabele, grafikoni i slike, dobro ih pogledaj. U većini slučajeva to su brze i sažete informacije.

KORAK: P = Pitati se

Dobra su pitanja: Ko? Šta? Gde? Kada? Kako? Zašto? Na taj način ćeš se bolje koncentrisati, jer se većina ljudi mnogo bolje seća činjenica koje su naučili odgovarajući na pitanja, nego onih koje su naučili napamet: postavljanjem pitanja otkrivamo vlastito neznanje ili “rupe” u znanju i nestrpljivo očekujemo odgovore autora.

KORAK: Č = Čitati

Imaj na umu da samo čitanje nije prvi, nego treći korak! Onaj ko želi postići bolje rezultate mora se držati sledećih pravila:

Koncentriši se. Osiguraj mirno okruženje i udobno se smesti bilo u ležeći, bilo u sedeći položaj i čitaj brzo.

Pronađi glavnu misao – to je prvi nivo iščitavanja teksta. Ako ne pronađeš centralnu misao, drugi nivoi čitanja nemaju bitan značaj. Istina je da je to ponekad teško, posebno kada moraš naučiti gomilu naoko nevažnih činjenica, ali u svakoj celini gradiva ili podtemi ipak postoji nešto što je glavno i najvažnije. Nađi to!

Podvlači i obeležavaj.

Podvlači se:

– ono što treba zapamtiti, odnosno ono što je novo, ali ne ono što već znaš,
– ono što pri ponavljanju želiš uočiti na prvi pogled – nemoj podvlačiti više od onoga što je stvarno potrebno.

Aktivno čitaj, budi skoncentriran – samu/og sebe uvijek ponovno podsećaj na to da želiš razumeti i zapamtiti pročitano.

Pazi na tabele, grafikone i ostale prikaze – često slika prikazuje puno više od onoga što se može iskazati rečima.

KORAK: P = Pamtiti

Pamti pročitano vlastitim rečima! Kada završiš sa čitanjem, podigni pogled s knjige i pokušaj svojim rečima objasniti ono što je autor hteo da kaže. Ponavljanje gradiva svojim rečima poboljšava pamćenje. Nemoj bubati napamet!

Pamti pisanjem zabeleški sa strane – zabeleži sve ono što misliš da je važno uz rub stranice ili u notes. Glasno izgovaraj misli. Više od polovine ukupnog vremena učenja trebalo bi se pozabaviti drugim korakom (pitanjem) i četvrtim korakom (pamćenjem).

KORAK – P = Ponavljati

Svaki put kada naučiš nešto novo, odmah bi trebalo to da ponoviš. Tako ćeš sprečiti da gradivo zaboraviš već istog dana. Detaljnija ponavljanja mogu uslediti kasnije. Izvrsno sredstvo protiv zaboravljanja je ponavljati gradivo u određenim vremenskim razmacima drugi, osmi i trideseti dan.

Znaš li za Jostscheov zakon? Taj zakon kaže da je postotak zapamćenog gradiva:

oko 40 posto pri ponavljanju 24 puta tokom jednog dana,
oko 50 posto pri ponavljanju 12 puta tokom dva dana,
oko 60 posto pri ponavljanju osam puta tokom tri dana,
oko 70 posto pri ponavljanju šest puta tokom četiri dana,
oko 80 posto pri ponavljanju četiri puta tokom šest dana,
oko 90 posto pri ponavljanju dva puta tokom dvanaest dana.

Komentari (0)

Loading